“Монгол Ñ…Ñл, бичгийн аÑуудал, шийдÑл” үндÑÑний чуулганыг өнөөдөр УИХ-ын БоловÑрол, Ñоёл, шинжлÑÑ… ухаан, Ñпортын байнгын хороо, БоловÑрол, шинжлÑÑ… ухааны Ñам, Цахим хөгжил, харилцаа холбооны Ñам, Соёлын Ñам, БоловÑролын ерөнхий газар, ШУÐ-ийн Ð¥Ñл зохиолын үндÑÑний хүрÑÑлÑн, Ð¥Ñлний бодлогын үндÑÑний зөвлөл, БоловÑролын Ñудалгааны үндÑÑний хүрÑÑлÑн, Монгол УлÑын Их Ñургууль, Монгол УлÑын БоловÑролын Их Ñургуультай хамтран зохион байгууллаа.
Чуулганд оролцогчдод хүргÑÑÑн Монгол УлÑын Ерөнхийлөгч У.ХүрÑлÑүхийн мÑндчилгÑÑг Ерөнхийлөгчийн Тамгын газрын дарга Я.Содбаатар, Монгол УлÑын Их Хурлын дарга Г.Занданшатарын мÑндчилгÑÑг БоловÑрол, Ñоёл, шинжлÑÑ… ухаан, Ñпортын байнгын хорооны дарга Б.БаÑÑ€Ñайхан, Монгол УлÑын Ерөнхий Ñайд Л.Оюун-ÐрдÑнийн мÑндчилгÑÑг Ерөнхий Ñайдын зөвлөх Ч.БолортуÑа нар уламжилÑан юм.
УлÑын Их Хурлын дарга Г.Занданшатар мÑндчилгÑÑндÑÑ, “​ЮÐЕСКО-Ð³Ð¾Ð¾Ñ Ð´Ð°Ñаршлын Ñрин үед хүн төрөлхтний өмнө тулгарч байгаа Ñн Ñ‚Ñргүүний аÑуудал нь дÑлхийн зарим ÑƒÐ»Ñ Ò¯Ð½Ð´ÑÑтний Ñ…Ñлийг хамгаалах, хөгжүүлÑÑ… гÑдгийг онцолÑон бөгөөд 2030 он хүртÑл Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж буй Тогтвортой хөгжлийн хөтөлбөрийн хүрÑÑнд 244 ÑÐ°Ñ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ñд Ñургуульд Ñураагүй, 763 ÑÐ°Ñ Ñ…Ò¯Ð½ огт уншиж, бичиж чадахгүй байгааг мÑдÑÑлÑÑн. Тийм ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð®ÐЕСКО дÑлхийн ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½ÑƒÑƒÐ´Ð°Ð´ хүүхдийг ÑÑ… Ñ…ÑлÑÑÑ€ нь ÑхлÑн бичиг Ò¯Ñгийн боловÑрол олгоход анхаарахыг байнга дÑмжиж уриалга гаргаÑаар байгаа билÑÑ. СаÑхан БоловÑрол, шинжлÑÑ… ухааны ÑÐ°Ð¼Ð½Ð°Ð°Ñ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð½ Ñурлагын амжилтын олон улÑын үнÑлгÑÑний дүнг танилцууллаа. ÐÐ½Ñ Ò¯Ñ€ дүнгÑÑÑ€ Монгол Ð£Ð»Ñ Ò¯Ð½ÑлгÑÑнд хамрагдÑан 81 Ð¾Ñ€Ð½Ð¾Ð¾Ñ ÑƒÐ½ÑˆÐ¸Ñ… чадвар 65 дугаар байрт ÑÑ€ÑмбÑлÑгдÑÑн нь дÑÑрх үзүүлÑлтийн үр дүнг мөн гÑрчилж байгаа төдийгүй ÑÐ½Ñ Ñудалгаа нь хүүхдийн Ñ…Ñл Ñоёлын орчныг төрийн бодлогоор онцгойлон анхаарах Ñ‘Ñтойг дахин Ñанууллаа. ​Харин Монгол УлÑын 2020 оны хүн ам, орон Ñууцны тооллогын дүнгÑÑÑ Ò¯Ð·ÑÑ…Ñд бичиг, Ò¯ÑÑг тайлагдалтын хувь 98.7 хувьтай гарÑан нь манай орны хувьд чамлахааргүй үзүүлÑлт ч ÑÐ½Ñ Ð½ÑŒ кирилл бичгийн Ò¯ÑÑг, бичгийн боловÑролд өгÑөн үнÑлгÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð½Ð¾. Ð¥Ñлний талаарх төрийн бодлогын Ñалшгүй нÑг бүрÑлдÑхүүн Ñ…ÑÑÑг болÑон үндÑÑний монгол бичиг Ò¯ÑÑг, түүгÑÑÑ€ өвлөгдөн ирÑÑн баримтад өв гÑж үзÑж, үндÑÑний бичгÑÑрх үүх түүхÑÑ Ñудлах, хамгаалах, Ñ…ÑрхÑн цааш өвлүүлÑÑ… аÑуудлыг төрийн бодлогын гадна орхих учиргүй” Ñ…ÑмÑÑÑÑн. Мөн төрийн албан хаагчид үндÑÑний бичгÑÑ Ð¼ÑддÑг, Ñудалдаг байх шалгуур үзүүлÑлтийг төрийн албан хаагчийн хувийн Ñ…ÑÑ€Ñг хөтлөх журамд оруулж, төрийн албанд анх орох иргÑн монгол Ñ…Ñлний шалгалт өгдөг уламжлал 2016 Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ñ‚Ð¾Ð³Ñ‚Ð¾Ð¶ Ñ…ÑвшÑÑнийг дурдаад, Монгол УлÑын Их Хурлаар өнгөрÑөн жил шинÑчлÑн баталÑан БоловÑролын багц хуулийг үр дүнтÑй Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… нь хойшлуулшгүй нÑн чухал зорилт болж байгааг цохон Ñ‚ÑмдÑглÑÑÑн юм.
Чуулга уулзалтын үндÑÑн илтгÑгч УИХ-ын гишүүн, Монгол Ñ…Ñл, бичгийн үнÑлÑмж, Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑ, Ñрх зүйн орчныг боловÑронгуй болгох аÑуудлаар зөвлөмж, Ñанал, дүгнÑлт гаргах үүрÑг бүхий ажлын Ñ…ÑÑгийн ахлагч Г.МөнхцÑцÑг “Монгол Ñ…Ñл, бичгийн Ñрх зүйн зохицуулалт, бодлого, Ñ…ÑÑ€Ñгжилт” ÑÑдвÑÑÑ€ илтгÑл танилцуулÑан. ТÑрбÑÑÑ€ илтгÑлдÑÑ, УИХ-Ð°Ð°Ñ “Төрийн албан Ñ‘Ñны Ñ…Ñлний тухай” хуулийг 2003 онд баталж, ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ хуулийн хамрах хүрÑÑг өргөтгөн 2015 оны 2 дугаар Ñарын 12-нд Монгол Ñ…Ñлний тухай тухай хуулийг батлан мөн оны 7 Ñарын 1-ний Ó©Ð´Ñ€Ó©Ó©Ñ ÑхлÑн хуулийг Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж ÑÑ…ÑлÑÑн Ñ…ÑмÑÑв. 2020 онд баталÑан “ÐлÑын хараа-2050” Монгол УлÑын хөгжлийн бодлого, Монгол УлÑын Ерөнхийлөгчийн 2010 оны “Монгол бичгийн Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑг нÑмÑгдүүлÑÑ… ажлыг ÑрчимжүүлÑÑ… тухай” 155 дугаар зарлиг, 2018 оны “Монгол бичгийн Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑг нÑмÑгдүүлÑÑ… ажлыг ÑрчимжүүлÑÑ… тухай” 46 дугаар зарлиг, Монгол УлÑын ЗаÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ 2020 онд баталÑан “Монгол бичгийн үндÑÑний хөтөлбөр III” зÑÑ€Ñг бодлогын баримт бичгүүд Ñ…ÑÑ€Ñгжиж байгааг онцлон Ñ‚ÑмдÑглÑÑÑн.
ТүүнчлÑн “Монголчууд бид ÑÑ…, түүх, Ñоёлоороо бахархаж, өвлөн дÑÑдлÑÑ…, хүндÑтгÑн дÑлгÑрүүлÑÑ… ÑÑтгÑл зүрхний боловÑролыг авч төрдөг ард түмÑн. ÐнÑÑ…Ò¯Ò¯ түүх Ñоёл, өв Ñоёлоо үр хүүхдүүддÑÑ Ó©Ð²Ð»Ò¯Ò¯Ð»Ñн үлдÑÑÑ… нь бидний ÑрхÑм үүрÑг. Тийм ч учир Монгол хүүхдÑд зориулÑан Ñургалтын хөтөлбөр нь монгол Ñ…Ñл, бичиг, үндÑÑний агуулгатай байх, хүүхдийн зохиолыг Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð´Ñмжих, бага ангид унших, бичгийн хичÑÑлийг заавал оруулах, харааны болон ÑонÑголын бÑрхшÑÑлтÑй иргÑдийн онцлогт тохирÑон ном Ñ…ÑвлÑлÑÑÑ€ хангах, түгÑÑÑ…, үндÑÑний бичгийн зөв бичих дүрмийг батлуулж, толийг нÑгтгÑн Ñ…ÑвлүүлÑÑ…, Монгол Ñ…Ñлний өвлөн уламжлагч, түгÑÑн дÑлгÑрүүлÑгч, Ñоёл Ñ‚ÑÑгчид болон ÑрдÑмтÑд Ñудлаачдыг Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð±Ð¾Ð´Ð»Ð¾Ð³Ð¾Ð¾Ñ€ дÑмжих зÑÑ€Ñг ажлыг цаашид хийх нь зүйтÑй Ñ…ÑмÑÑлÑÑ.
УИХ-ын гишүүн, БоловÑрол, шинжлÑÑ… ухааны Ñайд Л.Ðнх-Ðмгалан тавьÑан илтгÑлдÑÑ, Монгол УлÑын Ерөнхий Ñайдын 2021 оны 144 дүгÑÑÑ€ захирамжаар Монгол Ñ…Ñлний тухай хуулийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг улÑын Ñ…ÑмжÑÑнд нÑгдÑÑн зохицуулалтаар хангах чиг үүрÑг бүхий ажлын Ñ…ÑÑгийг БоловÑрол, шинжлÑÑ… ухааны Ñайдаар ахлуулан байгуулÑан. “Монгол бичгийн үндÑÑний хөтөлбөрт III”-ыг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… арга Ñ…ÑмжÑÑний төлөвлөгөөг боловÑруулан, ажлын Ñ…ÑÑÑг нийт 45, дÑд ажлын Ñ…ÑÑÑг 12 үйл ажиллагааг дангаараа болон хамтарч Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑн Ñ…ÑмÑÑв. Төрийн албан хаагчдад зориулÑан үндÑÑний бичгийн Ñургалтын хөтөлбөрийг боловÑруулж, монгол бичгийн анхан, дунд, ахиÑан түвшний гарын авлага, багшийн номыг бÑлтгÑÑÑн. ТүүнчлÑн Монгол Ñ…Ñлний компьютерын орчны тогтолцоо, тооцоолох Ñ…ÑÑ€ÑгÑлийн гарын товчлуур дÑÑрх монгол бичгийн Ò¯ÑÑг, Ñ‚ÑмдÑглÑлийн байршил, Монгол бичгÑÑÑ€ үйлдÑÑ… баримт бичгийн Ñ…ÑвлÑмÑл хуудаÑ, түүний бүрдлийн байрлалд тавих, үндÑÑн шаардлага, төрийн албан хаагчийн нÑрийн хуудаÑÑ‚ тавих ерөнхий шаардлага, гудамж, зам, талбай, үл хөдлөх Ñд хөрөнгө, аж ахуйн нÑгж, байгууллагын хаÑгийн Ñ‚ÑмдÑгт тавих ерөнхий шаардлага зÑÑ€Ñг Ñтандартуудыг Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑ Ð±Ð°Ñ‚Ð°Ð»Ñан гÑлÑÑ.
ҮргÑлжлүүлÑн “Монгол Ñ…Ñл, бичгийн аÑуудал, шийдÑл” “Монгол Ñ…Ñл, бичгийн дархлаа, үнÑлÑмж”, “Монгол Ñ…Ñл бичгийн Ñургалт”, “Монгол Ñ…Ñл бичгийн технологийн бÑлÑн байдал”, “Монгол Ñ…Ñл бичгийн Ñудалгаа”, “Монгол бичгийн ҮндÑÑний хөтөлбөр III” зÑÑ€Ñг ÑÑдвүүдÑÑÑ€ ÑрдÑмтÑн, Ñудлаачид илтгÑл тавьж, БоловÑрол, шинжлÑÑ… ухааны Ñам, Цахим, харилцаа холбооны Ñам, Ð¥Ñлний бодлогын үндÑÑний зөвлөл, Монгол УлÑын боловÑролын их Ñургууль, Монгол УлÑын их Ñургууль, ШУÐ-ийн Ð¥Ñл зохиолын хүрÑÑлÑнгийн ÑрдÑмтÑн, Ñудлаачид Ñ…ÑлÑлцүүлÑг өрнүүллÑÑ.
Чуулга уулзалтад оролцогчид Ñ…ÑлÑлцүүлгийн төгÑгөлд зөвлөмж гаргаÑан бөгөөд уг зөвлөмжийг УИХ-ын гишүүн, Монгол Ñ…Ñл, бичгийн үнÑлÑмж, Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑ, Ñрх зүйн орчныг боловÑронгуй болгох аÑуудлаар зөвлөмж, Ñанал, дүгнÑлт гаргах үүрÑг бүхий ажлын Ñ…ÑÑгийн ахлагч Г.МөнхцÑцÑг танилцуулав. Уг зөвлөмжид:
Монгол Ñ…Ñлний тухай хуулийн 8.3-д кирилл болон үндÑÑний бичгийн зөв бичих дүрмийг баримтлан зохиоÑон толь бичгийг ÑÐ½Ñ Ñ…ÑƒÑƒÐ»Ð¸Ð¹Ð½ 22.1-д зааÑан Ñрх бүхий Ñудалгааны байгууллага Ñ…Ñнаж, Ñрх бүхий байгууллага Ñ…ÑлÑлцÑн батална гÑж зааÑны дагуу ҮндÑÑний бичгийн зөв бичих дүрмийг батлуулж, толийг нÑгтгÑн Ñ…ÑвлүүлÑÑ…; Монгол Ñ…Ñлний үндÑÑний хөмрөг (national Ñorpus) бий болгох ажлыг шинжлÑÑ… ухааны үндÑÑлÑлтÑй, олон улÑад хүлÑÑн зөвшөөрөгдÑөн арга аргачлалаар, чанартай, гүйцÑтгÑÑ…; ҮндÑÑний бичгийн нÑгдÑÑн цахим Ñ…ÑƒÑƒÐ´Ð°Ñ (portal site)-ыг Ò¯Ò¯ÑгÑж, хөгжүүлÑÑ…; Монгол Ñ…Ñлний тухай хуулийн 7 дугаар зүйлийн 7.2, 11 дүгÑÑÑ€ зүйлийн 11.1.2, 24 дүгÑÑÑ€ зүйлийн 24.2-Ñ‚ зааÑны дагуу 2025 Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ албан Ñ…Ñргийг Ñ…Ð¾Ñ Ð±Ð¸Ñ‡Ð³ÑÑÑ€ хөтлөн Ñвуулах хуулийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангах зорилгоор 2019, 2022 онд хийгдÑÑн Төрийн албан хаагчийн Монгол бичгийн мÑдлÑгийн түвшнийг тогтоох гурав дахь шатны Ñудалгааг 2024 авч, үндÑÑний бичгийн хөтөлбөрийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангах; Кирил бичгийн зөв бичих дүрÑм, толийг дагаж мөрдөх ажлыг олон нийтÑд Ñурталчлах, Ñ…ÑвшүүлÑÑ…; Харааны бÑрхшÑÑлтÑй иргÑдÑд зориулÑан брайль, ÑонÑголын бÑрхшÑÑлтÑй иргÑдÑд зориулÑан уншдаг ном Ñ…ÑвлÑлийн агуулгад үндÑÑний агууламжтай зохиол бүтÑÑлийг түлхүү оруулах, түгÑÑÑ… ажлыг төрийн дÑмжлÑгÑÑÑ€ зохион байгуулах; зÑÑ€Ñг ажлуудыг зохион байгуулахыг туÑгаад, үндÑÑний чуулганы зөвлөмжийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑн ажиллахыг Монгол УлÑын Ерөнхийлөгчийн Тамгын газар, Монгол УлÑын Их Хурал, Монгол УлÑын ЗаÑгийн газарт уриалжÑÑ.
Сэтгэгдэл