Ч.ҮЛ-ОЛДОХ
Яруу найрагч, ÑÑтгүүлч Д.Ган-Очиртой Ñрилцлаа.
–Өглөө бүр өөрийн чинь цахим хуудаÑтаа оруулдаг хайку маÑгийн богинохон мөртүүд Ñошиал ертөнцийнхний ÑÑтгÑлд нÑг тийм үгÑÑÑ€ илÑрхийлж чадамгүй драм тоглож байдаг болжÑÑ. Сүүлийн үед та Ñмар уран бүтÑÑл туурвиж байна вÑ?
-Ðом, ÑÑтгүүл, танилцуулах Ñ…ÑƒÑƒÐ´Ð°Ñ Ð³ÑÑ… мÑÑ‚ цааÑан төрлийн материаллаг зүйлүүд нийгÑмд Ñоён гÑгÑÑрлийн үйл Ñвцыг тархаахад орон зай, цаг хугацааны хувьд Ñ…Ñзгаарлагдмал. ТÑгвÑл техник, технологийн ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñрин зуунд бидний Ñ…ÑлдгÑÑÑ€ цахим ÑÑтгүүлзүй гÑÑ… хувь хүний нүүр ном, цахим Ñ…ÑƒÑƒÐ´Ð°Ñ Ð¸Ñ…ÑÑÑ…Ñн хөгжиж байна. Хүн болгон нүүр хуудаÑтай, өөрийн гÑÑÑн үзÑл бодлоо илÑрхийлдÑг, хувийн мÑдÑÑллүүдÑÑ Ð¾Ñ€ÑƒÑƒÐ»Ð´Ð°Ð³, түүгÑÑÑ€ÑÑ Ñ‚ÑÑ€ хүн Ñмар боловÑролтой байна Ð²Ñ Ð³ÑдÑг нь харагддаг ийм л үе. Миний хувьд буÑдын оруулÑан мÑдÑÑллийг татаж шÑйрлÑÑ…, Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© мÑдÑÑлÑл оруулах нь байдаг л зүйл ÑанагдÑан. ТÑгÑÑд өөрийн нүүр хуудÑаар дамжуулан өглөө болгон Ñ…ÑдÑн мөр шүлÑг, өөрийн бодож байдаг ÑÑтгÑлд ойр мөрүүдÑÑ Ð¾Ñ€ÑƒÑƒÐ»Ð°Ð°Ð´ ÑÑ…ÑлÑÑн чинь маш олон хүнд таалагдаж “лайк” даруулаад ÑÑ…ÑлÑÑн. ТиймÑÑÑ Ð¾Ð»Ð¾Ð½ нийт харж байдаг юм байна гÑж ойлгоÑон. ÐÑг их удаагүй, гурван Ñар гаруй бичлÑÑ. Их зүгÑÑÑ€ ÑанагдÑан шүү. ТÑрийгÑÑ ÑргÑÑд авах гÑÑхийн ухаанаар шүүж “СÑтгÑлийн реализм” нÑртÑй ном болгох Ñанаа бий.
– Уншигчийн хувьд би таныг Ñруу найрагч, Ñ‚ÑÑ€ дундаа Ñайн найрагч гÑж боддог. ГÑÑ‚Ñл Ð±Ð°Ñ Ð´ÑƒÑƒÐ½Ñ‹ шүлгийн маÑтер, ер нь Ñ‚ÑгÑÑд өөрийг чинь “Дуу” гÑж хардаг хүн ч цөөнгүй таарÑан шүү?
-Ð¥Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð½Ð°Ð¼Ð°Ð¹Ð³ Ñруу найрагч, дууны уран бүтÑÑлч, дууны Ñруу найрагч гÑхчлÑн Ñнз бүрÑÑÑ€ л Ñ…ÑлдÑг. Дуу олон нийтÑд шууд хүрдÑг. ТиймÑÑÑ Ñ‚ÑÑ€ Ó©Ð½Ñ†Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ñ… нь бий. Миний хувьд Ñруу найрагч гÑж дуудуулахыг дотроо битүүхÑн Ñ…Ò¯ÑдÑг. ГÑвч Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ó©Ó©Ñ€ өөрийн харÑан Ó©Ð½Ñ†Ð³Ó©Ó©Ñ Ñ…Ñлж байхад би заавал Ñ‚Ñгж Ñ…ÑлÑÑч, нÑрлÑÑч гÑж Ñ…Ò¯ÑÑÑ…, гуйх Ñрх байхгүй шүү дÑÑ.
–ИнгÑÑ…Ñд Ñ…ÑчнÑÑн дуу төрүүлÑв ÑÑ?
-2014 онд би дууны уран бүтÑÑл хийÑнийхÑÑ 20 жилийн ойг хийе гÑж бодÑон юм. Бодоод байтал UB палаÑÑ‚ Ñ…ÑдÑн хүн цуглуулж, билет шахаад л, Ñ‚ÑгÑÑд танил тал, нутгийн зөвлөл гÑÑд Ñвах нь улиг болÑон ажил. ТиймÑÑÑ Ñ…Ð¾Ñ Ñ†Ð¾Ð¼Ð¾Ð³ бүхий 200 гаруй дууны шүлгÑÑ ÑмхÑтгÑÑÑн боть ном Ñ…ÑвлүүлÑÑд Дорнод аймгийнхаа бүх Ñумын номын Ñанд бÑлÑглÑÑÑн. Ðом, цомгийн нÑÑлтÑÑ Ð¾Ð¹Ñ€ дотны цөөн нөхөд, аав, ÑÑж,ах дүү Ñадангийнхаа дунд Ñ‚ÑмдÑглÑÑд өнгөрÑөн. Хожим үр хүүхÑд маань аавын юм хаана байна гÑÑ…Ñд Ñнд Ñ‚Ñнд, Ñалан задгай байлгахгүйн үүднÑÑÑ 20, 20 жилÑÑÑ€ багцлаад нÑг юм болгоод Ð±Ð°Ð¹Ñ Ð³Ñж боддог юм. ÐÐ½Ñ Ð¼Ð°Ð°Ð½ÑŒ Ð±Ð°Ñ Ñмх цÑгцтÑй байх гÑÑÑн Ñанаа л даа.
–Зохиолч, Ñруу Ð½Ð°Ð¹Ñ€Ð°Ð³Ñ‡Ð´Ð°Ð°Ñ “Монголын утга зохиол гÑдÑг юу юм бÑ, Ñруу найрагч нь, зохиолч нь Ñ…Ñн юм” гÑж аÑуумаар бодогдох үе ÑÑтгүүлчийн хувьд хааÑа надад тохиодог.Таны бодлыг ÑонÑоё?
-Монголын Ñруу найраг, утга зохиол бол монголчуудын оюун Ñанааны цÑцÑрлÑг. ÐÐ½Ñ Ñ†ÑцÑрлÑг Ñ€Ò¯Ò¯ монгол Ñ…ÑлÑÑÑ€ орно. Монгол Ñ…Ñл нь гүүр юм. ГÑхдÑÑ Ñмар монгол Ñ…ÑлÑÑÑ€. Өвөрмонголын Ñ…ÑлÑÑÑ€ Ò¯Ò¯, хойд чиглÑлийн монгол Ñ…ÑлÑÑÑ€ Ñруу найргаа туурвиж байна уу. ҮндÑÑн голомтон дÑÑÑ€ÑÑ Ð±Ð°Ð¹Ð¶ байгаа Төв Ðзийн өндөрлөгийн Ñруу танÑаг, баÑлаг монгол Ñ…ÑлÑÑÑ€ орж байна уу гÑдÑг нь хувь хүний боловÑÑ€Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ñ ÑˆÐ°Ð»Ñ‚Ð³Ð°Ð°Ð»Ð½Ð°. ҮндÑÑн Ñуурь нь мÑдÑÑж авьÑÐ°Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð¶ таарна. Тийм болохоор Ñ…Ñл, өөрийн гÑÑÑн бодол, өнгө төрхөөр Ñлгарна уу гÑÑ…ÑÑÑ Ð±ÑƒÑдыг давтаад байвал Ñ…ÑзÑÑ Ñ‡ орж чадахгүй. Ð‘Ð°Ñ Ñ…Ñн нÑгÑнд хувьчлагдахгүй, баригдахгүй хооÑон бөгөөд үнÑн бодит зүйл юм гÑж би хувьдаа боддог. Ð¥ÑлбÑÑ€, агуулгын тухайд Монголын зохиолчдын ÑвлÑл байлгүй Ñахав. ÐÐ½Ñ Ñ‚Ð¾Ð¼ айл Ñ…ÑдхÑн хоногийн дараа 88 наÑны ÑүүдÑÑ€ зооглох гÑж байна.
–ÐÑ… орны хилийг хилчид хамгаалдаг бол ÑÑ… Ñ…Ñлний хамгаалагчид нь Ñах аргагүй зохиолч найрагчид. Өнөөдрийн ÑÑ… Ñ…Ñлний байдлыг нÑг тодорхойлооч?
-Ð¥Ñл Ñмар түвшинд байна Ð²Ñ Ð³Ñдгийг өдөр тутмын 10 Ñониныг зÑргÑцүүлж урдаа тавихад л харагдана. ÐÑгдүгÑÑÑ€ нүүрний гарчиг дÑÑÑ€ гадаад үггүй Ñонин алга. Манай Ñ…Ñл Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© даÑаршил, нөгөө генийн өөрчлөлттÑй Ñ…Ò¯Ð½Ñ Ð³ÑдÑг шиг л болчихÑон. ТÑÑ€ 10 Ñонин өдөр болгон, өглөө бүр монгол хүний оюун Ñанааны талх болж очиж байгаа шүү дÑÑ. Ð—Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ ÑŽÑƒ олж авах вÑ, Ñ‚ÑндÑÑÑ. ТÑд өнөөдөр гар утаÑ, компьютерÑÑÑ€ÑÑ Ñ†Ð°Ñ…Ð¸Ð¼ ÐµÑ€Ñ‚Ó©Ð½Ñ†Ó©Ó©Ñ Ð¼ÑдÑÑлÑл авдаг түвшинд оччихÑон. ТÑÑ€ нь өөрийнх нь л мÑдÑÑллийг хангадаг, Ñ‚ÑÑ€ нь өөрийнх нь үзÑмжинд таалагддаг, олон бие хүнийг аминчхан болгож байгаа. Ðнд хүний Ð¼Ó©Ñ Ñ‡ байхгүй болÑон. Уучлаарай, Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© л гÑлгар байвал буÑад нь огт хамаагүй гÑдÑг ойлголт руу ÑÐ½Ñ Ð±Ò¯Ñ… юм хүргÑж байна. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ ÑÑтгÑлгÑÑ, амьд харилцаа хоёр маань өнөөдөр Ñдуу болÑон гÑÑÑн үг. Үүн дÑÑÑ€ бид юуг ойлгуулах Ñ‘Ñтой Ð²Ñ Ð³ÑвÑл, би хувьдаа монгол Ñ…Ñлний оройн дÑÑд очир алмаз нь Ñруу найраг юм гÑж Ñ…ÑлнÑ. ÐÐ½Ñ Ð¾Ñ‡Ð¸Ñ€ алмаз, Ñ‚ÑÑ€ титÑмийг нь дархалж Ñуугаа бид Ñдуу юм хийгÑÑд Ñуувал утга Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ñ ÑƒÑ…Ð°Ð¼Ñраараа нÑÑ€ÑÑ Ñ‚Ð°Ñ‚Ð°Ð¶ авÑан нь дÑÑÑ€.
–Ийм гүнзгий зүйлүүдийг Ñ…Ñлж байгаа юм чинь та мÑдÑÑж боловÑролын тогтолцоо дахь монгол Ñ…Ñл зааж байгаа Ñ‚ÑÑ€ тогоо руу өнгийж үзÑÑн байх?
– ҮзÑлгүй Ñахав дÑÑ, Ñрихаараа нÑг боллоо. ӨнгөрÑөн 26 жилд Монголын хүүхдүүд, нÑн ÑлангуÑа Ó©Ñвөр наÑныхан том том туршилтад орж одоо бараг Ñаажилттай болчихÑон. Том, том вакцин хийлгÑÑÑн. ÐÑг Ñ…ÑÑÑг монгол бичиг гÑлÑÑ. ТÑгÑнÑÑ ÐºÐ¸Ñ€Ð¸Ð»Ð» бичиг гÑлÑÑ. Латин болгоно гÑж Ñ…ÑÑÑг айлгалаа. Кембриж болгож Ñ…ÑÑÑг тоглолоо. Одоо хаашаа Ñвах вÑ. БСШУСЯ-ны Ñурах бичгүүд хуучин цагт гайхалтай байÑан. ҮнÑÑ…ÑÑÑ€ гайхалтай, үг, Ò¯ÑÑг, цÑг, таÑлал, анхаарлын Ñ‚ÑмдÑг, аÑуултын Ñ‚ÑмдÑг нь бүгд өгүүлдÑг байлаа. ГÑÑ‚Ñл үүнийг ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ Ñ‚ÑÑÑ€Ñмд оруулÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¶ хазайÑан. Одоо Ñ‚Ó©Ñ€, хувийн Ñ…Ñвшилд байгаа бүх байгууллагын маркетинг, бичиг Ñ…ÑÑ€Ñг, архив маш том алдаатай Ñвж байна. Өнөөдөр дөнгөж 25 –тай Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ Ó©Ñ€Ð³Ó©Ð´Ó©Ð» бичиж чадахгүй болчихÑон латин Ò¯ÑгÑÑÑ€ бичÑÑд хөрвүүлдÑг программ ашиглаад Ñууж байна. Бичгийн Ñ…ÑлбÑÑ€ гÑж байхаа байж. ХичÑÑнгүй бичиг, гоо бичиг гÑж байхаа больÑон. Ер нь бол бүгдийг алга болгоÑон. ÐÐ½Ñ Ð¼Ñтийг шүүмжлÑÑ…ÑÑÑ€ÑÑ Ð±Ð¸ өөрийгөө заримдаа хоцрогдож байгаа юм уу гÑж бодож Ñ…Ñнадаг. ГÑÑ‚Ñл тогтолцоо юм уу, арга барил нь бүгд буруу болчихÑон байна.
–Өөрийг чинь ÑÑ… Ñ…Ñлний Ñруу тунгалаг, шүлÑг найргийн ертөнцөд дурлуулж, хөтөлÑөн хүн ÐÑ€ÑÑнцавын Д.ÐÑмÑүрÑн найрагч уу, ÑÑвÑл Ó©Ó©Ñ€ багш байна уу?
-Яруу найр билгийн хаалгыг нÑÑж өгÑөн багш Ð±Ð¾Ð»Ð±Ð¾Ð¾Ñ Ð”Ð°Ð½Ð·Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð¹Ð½ ÐÑмÑүрÑн, Т.Содномнамжил нар юм. Манайх ÐÑ€ÑÑнцавын айл. Д.ÐÑмÑүрÑн багш аавын маань найз байÑан. Манайхаар орж гарна. ДавааÑүрÑнгийн Ñ…Ò¯Ò¯ овоо юм бичих шар банди байна гÑдÑг ÑÑн. Ðамайг нÑг ч зÑмлÑж, загнаж байгаагүй. Тийм ном унш ч гÑÑгүй. “БичÑÑд бай” л гÑдÑг байлаа. Сергей ЕÑениний “Өөрийнхөөрөө дуугарч байгаа бол чи мÑлхий шиг вааглаÑан ч Ñахав” гÑж үг бий. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ хувь хүний үзÑл бодол, хүн байх мөн чанараа алдахгүй байгааÑай гÑÑÑн Ñ‚ÑÑ€ нÑг унаган юмыг надад өвлүүлÑÑ… гÑж Ñ‚Ñгж Ñ…Ñлж байÑан болов уу. Ðадад жинхÑÐ½Ñ ÑÑ… Ñ…Ñлний Ñруу танÑагийг мÑдрүүлж, үгийн ÑүүгÑÑÑ€ угжÑан монгол Ñ…Ñл уран зохиолын багш гÑвÑл ЧойбалÑан хотын I Ñургуулийн Ж.ДавааÑүрÑн, харин уран зохиолын дугуйлангийн багш Д.БатдÑлгÑÑ€ байÑан. Монгол Ñ…Ñл уран зохиол Ñуурь нь болж түлхүү байж монгол Ñ…Ñлний дархлаа бий болдог. Бид дөрөвдүгÑÑÑ€ ангидаа Ð¾Ñ€Ð¾Ñ Ñ…Ñл үздÑг байÑан. ТÑгвÑл одоо мөлхөө ангид нь англи Ñ…Ñлний Ñургалттай цÑцÑрлÑгт өгчихөж байна. ÐÑвÑл багад нь гадагшаа Ñвуулчихдаг. ÐргÑÑд ирÑхдÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ñд нь монгол бие цогцоÑтой тархи ухаан Ñ…Ñл нь гадаад, ийм л Ñрлийз болчихдог. Манайд бүгдийг ÑÑÑ€ÑгÑÑÑ€ хийж байна. ҮүнийгÑÑ Ð°Ñ€Ð´Ñ‡Ð¸Ð»Ð°Ð», даÑаршил гÑÑд байгаа. ИнгÑÑ…ÑÑÑ€ манай шавь Ñургалттай, гÑÑ€ төвтÑй,багшийн ÑрхÑÑ‚ Ñ‘Ñ Ð½Ð¾Ñ‘Ð»Ð¶ байж заадаг хөтлөгч чанар нь алга болчихÑон. Буруу,зөв ч бай би уламжлалаа барихыг хичÑÑдÑг. Уламжлал миний хувьд юм бүхний хамгийн том Ñуурь.
–Дорнодынхны Ð°Ð¼Ð½Ð°Ð°Ñ Ð“Ð°Ð½-ÐžÑ‡Ð¸Ñ€Ð¾Ð¾Ñ Ð”Ð°Ð½Ð·Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð¹Ð½ ÐÑмÑүрÑнгийн дайны уран бүтÑÑл хүлÑÑж байна гÑхийг ÑонÑÑон юм байна. ÐÐ½Ñ Ñ…Ò¯Ð»ÑÑлт, Ñ…Ò¯ÑÑлд та Ñмар хариу барих бол?
-Яг наад үгийг чинь Ñ…Ñлж надад агÑам тавьж байÑан Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ Ð±Ð¸Ð¹. “Чи Д.ÐÑмÑүрÑн шиг шүлÑг бичихгүй байна. Д.ÐÑмÑүрÑнгийн шавь гÑÑ…ÑÑÑ€ нь овоо юм гÑÑÑн чинь” гÑж. Ðадад Ñанаа тавьж байгаа боловч дÑвшүүлÑÑн Ñанаа нь буруу юм даа. ТÑрийг Ñлгаж Ñалгаж ойлгох Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ ийм л дÑÑ, багш маань надад “Чи миний замаар Ñвбал ÐÑмÑүрÑнгÑÑÑ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ гарахгүй. Өөрийнхөөрөө Ñваарай” гÑÑÑн юм. Б.ЛхагваÑүрÑн гуайг дууриаж маш олон Б.ЛхагваÑүрÑн гарÑан. Ш.Дулмаа гÑдÑг хүнийг дууриаж олон адилхан хүн. Б.Ичинхорлоог дууриаж маш их аÑгтай хүүхнүүд зөндөө байна. Дууриаж болохгүй шүү дÑÑ. Ð¥ÑлбÑрийн хувьд өнгөний хувьд, ааш зангийн хувьд өөрийнхөөрөө байх л чухал. Ðөгөө “Өөрийнхөөрөө дуугарч байвал мÑлхий шиг вааглаÑан ч Ñахав дÑÑ” гÑдÑг шиг. Миний шүлÑг дотор юм уу, бүтÑÑл дотор би монголоо л алдаж болохгүй. ÐœÑдÑÑж ур чадвар байна. Ийм л хоёр зүйл надад ÑрхÑм. ÐÐ½Ñ Ñ…Ð¾Ñ‘Ñ€Ñ‹Ð½ үндÑÑн Ñуурь нь авьÑаÑ. ТүүнÑÑÑ Ð±Ð¸Ñˆ Д.ÐÑмÑүрÑнтÑй адилхан шүлÑг бичдÑг байж болохгүй. ИнгÑвÑл би багшийгаа дууриаÑан алиалагч болно. ÐÐ°Ð´Ð°Ð°Ñ Ð”.ÐÑмÑүрÑнгийнх шиг шүлÑг хүлÑÑÑ… Ñ…ÑÑ€Ñггүй. Харин Д.ÐÑмÑүрÑн Ñудлалд би чадах чинÑÑгÑÑÑ€ÑÑ Ñ‚ÑƒÑ Ð´Ñм болох,ÐÑ€ÑÑнцавынх нь дан Ñ…Ó©Ñ… Ñууцыг Ñайхан музей болгох, Монголын утга зохиолд оруулÑан хувь нÑмрийг дутуу үнÑлÑÑ… юм уу, “Дөрвөн цаг шүлгийгнь Ñурах бичгÑÑÑ Ñ…Ð°ÑÑан байх Ð°Ð²Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¸ уурлана. ТÑÑ€ бүхнийг Ñахин хамгаалах үүрÑгтÑй шавийн хувьд ийм л байна даа.
–ÐцÑÑÑ‚ нь аÑуухад ÑÐ½Ñ Ð¶Ð¸Ð»Ð¸Ð¹Ð½ “Болор цом” наадам Дорнод аймагт болно. Д.Ган-Очир цом авах гÑнÑ.ДÑÑлийг нь ÑÑгÑÑд оёчихÑон гÑÐ½Ñ Ð»ÑÑ Ð³Ñж олон нийтийн ÑүлжÑÑгÑÑÑ€ бичжÑÑ. Та үүнд хариулаач?
-Би наадахыг чинь харÑаан. Өвөрхангайд Л.Моломжамц авÑан, Ðрахангайд Ñ‚ÑÑ€ авÑан гÑÑд бичÑÑн байна лÑÑ. Том утгаар нь Ñ…Ð°Ñ€ÑŠÑ Ð» даа. 1983 онд Д.ПүрÑвдорж гуай анх “Болор цом”-ыг Ñанаачилж, Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© авÑан. ТÑÑ€ нь ÑвÑаар 1994-1995 онд маш өндөр Ñ…ÑмжÑÑнд очÑон. Монголчуудын оюун Ñанааны баÑÑ€ баÑÑгалан, цÑнгÑл болж хувирÑан. ТÑнд Ñайн шүлÑг ÑонÑох гÑж Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð¾Ñ‡Ð´Ð¾Ð³ болÑон. Сайхан шүлÑг ÑонÑч баÑрлах гÑж, ухаантай шүлÑг ÑонÑч ухаарах гÑж очдог Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð±Ð¸Ð¹ болÑон. Зөвхөн Улаанбаатарт л үздÑг, ÑонÑдог Ñ…ÑлбÑрийг өөрчлөн аймгуудаа тойруулаад зохион байгуулÑан МЗÐ-ийн бодлого зөв юм уу гÑж бодÑон, нÑг удаадаа. Хөдөөгийн ард түмÑн Монгол УлÑын иргÑд. Монголын оюун Ñанаа Ð±Ð°Ñ Ñ…Ó©Ð´Ó©Ó©Ð´Ó©Ó© байгаа шүү дÑÑ. Хотод ирж амжихгүй, чадахгүй Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð¾Ð¹Ñ€Ñ‡Ð»Ð¾Ð¾Ð´ үзÑг л дÑÑ. Д.Ган-Очир гÑдÑг хүн “Болор цом” авах, авахгүй нь хар, цагаан Ñвган Ñриа. ТÑгÑхдÑÑ Ð±Ð¸ орох, орохгүйгÑÑ Ð½Ð°Ð°Ð½Ð° нь зарлаад Ñахав. ТүрүүлÑÑ…, түрүүлÑхгүйгÑÑ Ð½Ð°Ð°Ð½Ð° нь Ñ…ÑлÑÑд Ñахав. Бөхчилж харж болохгүй шүү дÑÑ, “Болор цом” Ñрийн гурван наадам биш. Хүч тамирын Ñпорт биш, оюун Ñанааны ертөнцөө тайзан дÑÑÑ€ Ñурталчилж байгаа ажил юм. Ðом унших нÑг Ó©Ó©Ñ€. Ðийгмийн ÑүлжÑÑнд тавьÑан Ñ…ÑдÑн мөрийг харж лайк дарах Ó©Ó©Ñ€. Уншигч, ÑонÑогчдын найрагт баÑÑах гÑÑÑн торгон Ñайхан ÑÑтгÑлийн уулзвар. Үүнийг өргөн утгаар нь ойлгооÑой. “Болор цом”-ын дараа зарим нь Ñ‚ÑÑ€ авÑангүй, ÑÐ½Ñ Ð°Ð²Ñангүй “Утаатай цом”, “ШилÑн цом”, Ñтакан гÑхчлÑн Ñнз бүрÑÑÑ€ Ñ…ÑлдÑг. Ðваагүй нь хөшигний ард уйлж агÑам тавьж олон юм болно л доо. ÐÑг хүнд зориулж, нÑг хүн түрүүлÑÑ… Ñ‘Ñтой баÑÑ€ биш. ТÑÑ€ өдөр Ñайн шүлÑг уншÑан нÑг нь түрүүлÑÑ…ÑÑÑ Ð°Ð»Ð³Ð° ташуулÑан, аÑуудал дÑвшүүлÑÑн, иргÑний уÑнгын шүлÑг Ñ…ÑлÑÑн нь түрүүлÑÑ… биш. Яруу найргийн наадам шүү дÑÑ. Бултаараа чимÑÑгүй ÑонÑч тархиндаа бÑÑалгаж, үгÑÑÑ€ наадахын их цÑнгÑл гÑж би ойлгодог. “Болор цом” өөрийгөө оюуны Ñзууртан гÑж бодож байгаа, өөрийгөө монгол Ñ…Ñлний Ñруу танÑагийг ÑонÑч цÑнгÑÑ… чадвартай гÑж бодож байгаа хүмүүÑийн цÑнгÑл баÑÑ€, том цугларалт. Ðнх удаа СÑцÑн ханынхан , Дорнод аймаг, наран ургах зүг миний багш Данзангийн ÐÑмÑүрÑнгийн 70 наÑны ойд зориулж ИТХ нь ийм шийдвÑÑ€ гаргаж баталÑан нь том хувь заÑа.
–Олны Ñ…Ñл Ð°Ð¼Ð½Ð°Ð°Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð¾Ð¼Ð¶Ð¸Ð»Ð¶, очихгүй байх Ñрх Ð±Ð°Ñ Ó©Ó©Ñ€Ñ‚ чинь алга байна шүү дÑÑ, тийм ÑÑ?
-Очихгүй байх Ñрхгүй л дÑÑ. БуÑад Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð½Ð°Ð¼Ð°Ð¹Ð³ очно, очихгүй гÑж айгаад Ð±Ð°Ñ Ñ…ÑÑ€Ñггүй. ÐÑг удаа Б.ЛхагваÑүрÑн гуай “ÐÐ½Ñ Ð¶Ð¸Ð»Ð¸Ð¹Ð½ “Болор цом” минийх” гÑж Ñ…ÑлÑÑд авч байÑан удаатай. Оюуны ÑÑ€ бÑÑ€ нь ханаÑан ÑƒÐ»Ñ Ñ‚ÑгдÑг байх.
–Ð¥ÑлчихвÑл Ñадаг юм бÑ?
-Би Ñ‚Ñгж Ñ…ÑлÑхгүй. Өөрийн ай Ñавыг мÑднÑ. Ðутгийн зон олон минь мÑдÑÑж харж байгаа. Миний багшийн ой болно. Утга зохиолд түүхÑн хүмүүÑийг наÑных нь ойгоор мөнхөлдөг. ТүүгÑÑÑ€ дамжуулж нутагт нь юм үлдÑÑдÑг. Сайхан найрагчид очиж Ñайн шүлгÑÑ ÑƒÐ½ÑˆÐ°Ð°Ñай. Миний нутгийн тухай бичÑÑÑÑй. Сайхан наадам болооÑой гÑж би баÑÑч байна. ТÑÑ€ орой нь Ñ†Ð°Ñ Ð±ÑƒÐ´Ñ€Ð°Ð°Ñай гÑÑ… мÑÑ‚ÑÑÑ€ гÑгÑÑн Ñайхныг бодож Ñвна. ТүүнÑÑÑ Ð±Ð¸Ñˆ нÑг хүний түрүүлÑÑ… тухай Ñривал жижигхÑн юм. Миний багш агуу байÑан. Би түүний дÑргÑд бөхөх гÑж байгаа зул шиг юм Ñривал ичгÑвтÑÑ€. Би Ñнд олон юмыг битүү утгаар Ñрилаа шүү, Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© ч Ð±Ð°Ñ Ð½Ð°Ð´Ð°Ð°Ñ Ð¾Ð»Ð¾Ð½ юмыг битүү аÑуух шиг боллоо.
Цаг зав гаргаж ÑрилцÑан танд баÑрлалаа.Уран бүтÑÑлийн амжилт Ñ…Ò¯Ñье.
Сэтгэгдэл